Last days in Indonesia

7 oktober 2019 - Praya, Indonesië

Goedemiddag luitjes, dit is de laatste blog over onze avonturen in Indonesië. Veel leesplezier!

Dag 24 - 2 oktober

Nadat we in de ochtend de mensen van ons verblijf in Tetebatu hadden uitgezwaaid, reden we richting Kuta. Dit is een dorpje in het zuiden van Lombok waar we nog een paar dagen van het strand kunnen genieten.

We kwamen rond 12 uur aan in Kuta na een rit van anderhalf uur. We konden meteen weer onze kamer in wat erg fijn was. We hadden op internet gelezen dat dit verblijf er van de buitenkant uitzag als een bouwval, maar dat de kamers prima waren. Dit bleek ook. Bovendien betaalden we €54 voor 5 nachten hier! Erg goedkoop weer.

Na ingecheckt te hebben gingen we eerst even lunchen, en wilden we de rest van de middag aan het strand zitten. Het strand was echter niet wat we ervan verwachtten. De grond was enorm hard, en je kon dus niet lekker liggen. Er waren ook weinig mensen op het strand. Toch hebben we hier even gelegen, maar de volgende dagen zouden we wel een ander strand opzoeken.

In de avond hebben we nog gegeten bij El Bazar, een Marokkaans restaurant. Goed gegeten hier, het bleek dat hier een tuin die wij in Marrakech gezien hadden is nagemaakt. Zelf hebben we het niet gezien, we hoorden het later.

Dag 25 - 3 oktober

Kuta staat erom bekend dat je hier goed kan surfen, en dat gingen we vandaag ook doen. We waren via Facebook in contact gekomen met een Nederlandse meid die hier in Kuta woont, en haar vriend heeft een surfschool. Hier volgden we dus de les. Dit was weer erg leuk om te doen. Nu deed niet alleen Ryan het, maar heeft Lynn het ook gedaan. Zij vond het ook erg leuk, al kreeg ze wel last van haar rug op het eind. Ze bleef wel in haar 3e poging al staan op het surfboard!

35D8F572-0E5A-48DD-B78F-CC96C05A0059

De les duurde ongeveer 2 uur. Het was weer erg leuk om te doen, al vond Ryan het enigszins jammer dat het eigenlijk weer een introductieles was. Ryan had gehoopt dat die meer nieuwe dingen zou leren. Bijvoorbeeld op een kleiner surfboard staan, of op een hardtop i.p.v. een softtop, waar je op begint. Het is wel logisch dat de leraren natuurlijk ook moeten zien of je het wel kan, veiligheid gaat voorop. Als je het echt wilt leren kan je dan ook beter meerdere lessen bij 1 surfschool doen. De les was afgelopen rond 12 uur en de rest van de middag hebben we lekker op dit strand gelegen.

460D9C95-2702-4E50-8A1A-45C8C7E6338E

In de avond hebben we wederom een steenoven pizza gegeten, nadat we dit ook hadden op Gili Trawangan. Die op Gili T was wel beter, maar deze was prima.

Dag 26 - 4 oktober

Deze dag hadden we ook weer een activiteit gepland staan. We zouden naar de “Secret Gili’s” gaan. Dan vraag je je natuurlijk af: jullie zijn toch al naar Gili eilanden geweest? Dat klopt, er zijn er nog veel meer. In totaal zijn er rond de 50 Gili eilanden van allerlei verschillende groottes. De 3 waar we deze dag heen gingen worden de secret gili’s genoemd omdat ze nog vele malen kleiner zijn dan de andere. Ook liggen ze veel zuidelijker en is het ideaal om de trip vanuit Kuta te doen.

We werden om 9u ‘s ochtends opgehaald en het was anderhalf uur rijden naar de haven. De hele trip kostte ons ongeveer €25 per persoon. Hiervoor werden we opgehaald en teruggebracht, konden we snorkelen en kregen we een privé bootje met iemand die ons naar de 3 eilandjes zou brengen! Best goedkoop dus.

4506E149-44E0-4FB6-ABCA-618F7D7322CA

Wel werden we dit keer richting de haven wederom aangehouden door de politie. Dit keer stopte de chauffeur wel netjes. Alles was in orde en we konden door. Het bleek trouwens dat de politieagent een goede vriend van de chauffeur was en ze namen samen een selfie.

5ACEE8BA-EB83-4C10-88A8-E1F9AC208364

Het bootje was erg klein, en dat was eigenlijk hartstikke leuk.

D2F1033D-C9A5-4874-8316-F7C5BFBF8C60Hiermee werden we als eerst gebracht naar Gili Nanggu, een eiland waar je goed kon snorkelen. Nadat de boot was aangemeerd liepen we naar de andere kant, waar je dus goed kon snorkelen. Hier kwam iemand naar ons toe waar je blijkbaar entreegeld moest betalen. Hier waren wij het niet mee eens, want we hadden €25 betaald voor alles. Er zouden geen onverwachte kosten komen, maar die kwamen er dus toch en daar waren we het niet mee eens. Na enig gesteggel hoefden we ook niet betalen. Dit kwam vooral doordat Lynn haar poot stijf hield.13D59173-E427-4A4B-A948-646B21E74164

Hierna trokken we onze snorkelgear aan en gingen we snorkelen. We kregen van degene die ons overal met het bootje bracht nog wat voer mee waarmee je de vissen kon voeren. Dit was erg leuk om te doen. Je kon de vissen zowat recht in hun ogen kijken terwijl zij alles zo snel mogelijk op aten. Lynn vond dit een beetje eng, al die vissen zo om je heen, maar ze heeft het wel gedaan. Het levert ook leuke foto’s op.

1DBAD40A-C0D7-416C-8C4F-86D3DD5FFCEEA4023C85-7650-4597-8750-BC2A0FBE026F

Na gesnorkeld te hebben gingen we door naar het volgende eiland, Gili Sudak. Hier hebben we lekker aan het strand geluncht. Hierna het eiland nog even verkend en kwamen we krabben en een zeester tegen. Ook hebben we gebeld met Neptunes, hij sprak goed Engels!

677F874A-9A29-42FF-8EE4-10BEAA1D08EE

0C3FDE49-5A88-41FC-8ABD-F0EAA1FE06C5

Hierna gingen we naar het laatste eiland en tevens het kleinste, Gili Kedis. Dit eiland is nog vele malen kleiner dan de andere 2, die al klein waren. Op dit eiland staan ongeveer 10 boompjes, 1 soort van kraampje waar je drinken kan kopen, 2 schommels en voor de rest is het strand. We deden er welgeteld 1 minuut en 43 seconden over om rond het eiland te lopen! Hoe leuk!

DF644FD1-1C59-40D1-BAB3-B8337DB5F65B

Dit eiland vonden we ook het leukste van de drie, vooral omdat het zo grappig is dat het zo klein is. We konden hier ook snorkelen en hebben we weer een hoop vissen gezien. Ook kwamen we hier zeesterren tegen, nu alleen een stuk groter.

AE7F51AB-3371-4C9C-B432-8C3B31494AEE

Terwijl dit eiland het kleinst is, hebben we hier de meeste tijd gespendeerd. Het geeft een uniek gevoel om op zoiets kleins te zijn.

962C8277-C463-41FB-9A4D-632351F25D61

Er werd verteld dat het ongeveer tot 5 uur zou duren, maar dit was meer om aan te geven tot wanneer het kon. Wij vonden het rond half 3 wel mooi geweest, en werden teruggebracht naar het haventje. Hier zat de chauffeur op ons te wachten en die bracht ons na deze leuke dag terug naar ons verblijf.

Na het avondeten zijn we nog teruggegaan naar de surfschool, we werden uitgenodigd om hiernaartoe te komen en elkaar een beetje te leren kennen. Hier leerden we een aantal Nederlanders kennen, en ook 2 Amerikanen. Dit was erg gezellig. Super leuk om alle verschillende reisverhalen van iedereen te horen. Hierna zijn we nog met een aantal richting een feestje geweest.

Dag 27 - 5 oktober

Na een aantal dagen wat vroeger op te hebben gestaan wilden we deze dag rustig aan doen. Ryan wilde even uitslapen, Lynn kan dat natuurlijk helemaal niet. Uitslapen hier betekend overigens tot een uur of 9. Tegen die tijd wordt zelfs Ryan uit zichzelf wakker. Lynn haalt meestal net half 7.

Na het ontbijt besloten we een scooter voor 2 dagen te huren, waarmee we naar een strand konden rijden. Het strand wat hier vlakbij ligt is zoals gezegd niet fijn. We besloten om naar strand Tanjung Aan te gaan, dit was ongeveer 20 min rijden. De wegen hier zijn overigens verassend goed. Daarnaast is het hier een stuk rustiger dan bijvoorbeeld op Bali waardoor het fijn rijden is.

We hebben tot een uur of 4 op het strand gelegen en genoten van het weertje. We konden hier ook gratis op een strandbedje liggen, al vonden ze het dan wel fijn als je iets bij ze kocht. Logisch natuurlijk.

Op dit strand komen wel een hoop vrouwen en kinderen langs met de vraag of je een sarong of ketting van ze wilt kopen. We hebben inmiddels wel geleerd dat je 1x no thankyou moet zeggen en ze voor de rest moet negeren.

AE21A6BE-FE37-4E9B-8FC7-758753703155

We hadden van andere Nederlanders gehoord dat je hier bij een verblijf een bioscoop had, waar je als buitenstaander ook naartoe kon. Dit verblijf heeft elke avond filmavond, en op de site kan je zien welke films draaien. We vonden de film van deze avond leuker dan die van zondag, en dus besloten we om dit vanavond te doen. Eigenlijk moest je €3 betalen, waarmee je gratis een drankje kon halen, maar wij hebben niks hoeven betalen. We hebben de film Transamerican gezien en het was een leuke film. Mocht je geïnteresseerd zijn in een recensie hierover is Google je beste vriend.

Dag 28 - 6 oktober

Nadat de stranddag van gister zo goed was bevallen, besloten we het vandaag nog eens over te doen.

Echter, nu hadden we in de ochtend als eerst een lokale markt op de planning staan. We hoorden dat we hier al vroeg naartoe moesten, want rond half 10 zouden de mensen alles alweer aan het inpakken zijn. En dus gingen we er om 8:00 heen. Het was aan het eind van de straat hier dus het was ook niet zo ver.

AB993069-2552-4174-B1D0-A909390201A6

Er waren enorm veel mensen, en vooral locals. We hebben bijna geen toeristen gezien. We hoorden ook dat je op plekken waar je geen prijskaartjes ziet prijzen voor locals en prijzen voor toeristen hebt. Zo ook op deze markt dus. Het was leuk om doorheen te lopen, er was vooral veel eten en kleding te koop.

F6A90187-E037-4C97-8CFA-1AD41CEB702E03506AE5-8B33-4BC7-85EE-43AC18C2E183

Hierna gingen we dus weer naar het strand en hebben we hier weer genoten van het goede weer. We hoorden dat het bij jullie slecht weer is, wat jammer nou. We leven echt met jullie mee.

30A349F5-BFF5-438E-9DA8-16FA053AD87C

Na omgekleed te hebben in ons kamer gingen we naar een tattooshop. Een tattooshop zeg je?! Ja, Lynn zit al een tijdje met een nieuwe tattoo in haar hoofd en kwam erachter dat ze hier tattoos zetten op de ouderwetse manier. Met 1 naald en een bamboestok. Ze vormen lijnen door stippen achter te zetten. Super knap hoe ze dat doen. Het doet ook een stuk minder pijn.

1DF7A2DA-98F7-4508-A974-8CB6BC1B2EB302B9D88C-01A4-4965-BD84-AF53CB85F85F88286483-642D-4BF7-A3F5-27B7FBBDC174

Hierna gingen we eten bij Ashari. Dit restaurant ligt wat meer in de bergen en hierdoor heb je een prachtig uitzicht op Kuta. Na het eten hebben we de rest van de avond rustig aan gedaan

A26AFABE-288E-4DB4-8BFB-073BB4FBDAE8

B856EFCD-065E-4BD0-B1C0-97E537222BD2

Dag 29 - 7 oktober

Deze dag staat vooral in het teken van onze vlucht naar Singapore. We hebben tot 12 uur in onze kamer gezeten en hebben hierna lunch gegeten bij ...

4AF9A0D1-E53A-41A2-A232-96C934FDEF08

Daarna konden we nog in de kamer blijven tot half 3 maar toen moesten we er echt uit. Eigenlijk moesten we om 12u uitchecken dus dit scheelde al. Om half 5 werden we naar het vliegveld gebracht voor onze vlucht die vertrekt om 19:30 lokale tijd.

Hiermee eindigt voor ons het avontuur in Indonesië. Het was een geweldig avontuur waarin we heel veel dingen hebben kunnen zien en doen, maar waar we ook genoeg tijd hadden om rustig aan te doen.

See you in Singapore!

Lynn en Ryan

1. Mama:
    7 oktober 2019
    Erg leuk geschreven weer! echt net of ik erbij was... op naar jullie nieuwe avontuur en aftellen om weer bij mij thuis te komen ❤️❤️