Lets go to Singapore!

11 oktober 2019

Goedenavond, dit is onze blog over Singapore waar onze trip kort maar krachtig was! Veel leesplezier!

Dag 30 - 8 oktober

We waren rond half 11 de avond ervoor aangekomen in Singapore, en nadat we in het hotel aangekomen waren gingen we vrij snel slapen. Overigens was onze taxichauffeuse super aardig, ze vroeg naar onze planning en zei wat we er eventueel nog aan zouden kunnen toevoegen. Ook zei ze waar we op welk tijdstip het best konden zijn.

Deze dag stonden we wel vroeg op, want we hadden eigenlijk maar 1 dag om Singapore te verkennen. Dit betekende dat we een volle planning hadden. Om 7:45 stonden we buiten ons hotel en gingen we op zoek naar een ontbijtje. Dit werd een simpele sandwich van de supermarkt.

Hierna liepen we richting een metrostation. Hier kochten we een dagkaart, waarmee we van al het openbaar vervoer gebruik konden maken voor heel de dag. Dit kostte €10.

Toen dit geregeld was pakten we de metro richting onze eerste stop; Gardens by the Bay. Dit is een enorme aangelegde tuin. Het is aangelegd door de overheid met als doel om Singapore te transformeren van ‘tuinstad’ naar een ‘stad in een tuin’. Hiervoor heeft de overheid planten en bomen van over de hele wereld naar Singapore gehaald.

We lazen op internet dat je hier het beste vroeg kon zijn. De tuin zelf heeft gratis toegang, maar er zijn ook 2 overkoepelde tuinen. Deze gingen om 9:00 open, en wij zorgden dat we er op tijd waren.

70A8AA2F-F766-4D2B-A424-ED6CEDDF2243

De eerste tuin heette: Cloud Forrest. Zodra je hier binnenkwam was het vele malen koeler dan buiten. Dit was erg prettig, want het weer was eigenlijk een beetje wat we in het Nederlands vies warm noemen. Bij binnenkomst liepen we meteen tegen een enorme waterval aan.

BD5F2E34-AE26-4130-9E81-E83E7A9113BA

Hierna liepen we de rest van de tuin rond en konden we de ‘berg’ waar de waterval uitkwam, ook in. Hier konden we met de lift omhoog en vanuit daar konden we uitkijken over de rest van de tuin. Vervolgens konden we door loopbruggen weer een weg naar beneden vinden.

0AD3ACC8-5F5F-4280-9409-4E293858DF70

A66D918C-C2BF-4589-BE75-21AFB8DEA9CE

Om 10:00 kwam er ook nog mist door de tuin, waarschijnlijk om de planten te voorzien van water. Het water hiervan, en de waterval is overigens regenwater. Dit wordt opgevangen en opgeslagen.

F2FC0AA7-351F-4E09-9ACC-014E3C05A5A1

Hierna gingen we door naar de volgende overkoepelde tuin: Flower Dome. Toen we weer naar buiten liepen vanaf Cloud Forrest zagen we dat we de goede keuze hadden gemaakt om vroeg te gaan. Er stond een flinke rij voor Cloud Forrest.

Zoals je al kan raden stonden in Flower Dome heel veel planten. Dit zag er leuk uit. Er zullen er ook vast een paar uit ons bloemenlandje gekomen zijn.

9E1EC330-8909-459B-A5EB-A06C7AF93A32

A313ACBD-584B-4699-9FB5-95652C51694D

140B28D9-7EF0-441D-B8AA-29F8DE7C396F

We hadden van tevoren gehoord dat Cloud Forrest indrukwekkender was, en dat was het ook wel.

351FA617-541C-45E5-B3F2-72EEF95CBA14

Verder stonden in de tuin nog een aantal enorme ‘neppe’ bomen. Hierin zitten allerlei lichtjes verstopt en wordt elke avond een lichtshow afgespeeld.

A75F6DA9-32CA-44CC-9253-882963F17AA6

Vanuit de tuin hadden we ook goed zicht op de Singapore flyer, een enorm reuzenrad van 165m. Helaas hebben we geen tijd gehad om hierin te gaan, maar het uitzicht zal vast mooi zijn.

F60816C0-71A6-4210-96F1-468EBBF74C6A

Voor de entree van Gardens by the Bay, staat een enorm hotel. Marina Bay Sands genaamd.

2D6DBEE9-2191-44BD-83F3-33E166CDE78C

Helemaal bovenop dit gebouw heb je een uitkijkpunt vanwaar je de hele stad kan zien.Dit wilden wij natuurlijk graag zien, alleen wisten we in dit enorme hotel niet zo goed hoe naar boven te gaan. Na enige tijd zoeken vonden we een lift die naar verdieping 55 ging. Hier kregen we echter te horen dat het boven pas om 12:00 open ging. Dus besloten we om later terug te komen.

CC0FB231-23FB-444B-9C9A-0CEB2A60D68B

Mocht je trouwens overwegen om in dit hotel te verblijven krijg je de goedkoopste kamer voor zo’n €450,-. Hiervoor kan je wel gebruikmaken van de infinity pool en bar bovenop het hotel. Wij konden alleen bij het uitkijkpunt.

Je kan vanuit het hotel ook rechtstreeks een winkelcentrum in, the Shoppes genaamd. Dit is waarschijnlijk aangelegd om de rijke gasten van het hotel wat shop gelegenheid te geven. De duurste merken van de wereld kan je hier wel vinden, ik geloof dat we de meeste kleding- en horlogemerken wel hebben gezien. Een Rolex van €150.000 stond daar rustig in de etalage. We liepen hier dan ook natuurlijk alleen doorheen om te beseffen dat we nog wel even moeten sparen voor die Rolex, Louis Vuitton tas of Gucci schoenen. Dat besefte Ryan althans, want Lynn zag op een gegeven moment een winkel en sprong meteen een gat in de lucht. Ze wilde namelijk al jaren schoenen van dit merk, maar kon nooit de juiste vinden. Hier hadden ze echter wel die juiste. Het zijn schoenen van Converse, deze hebben een samenwerking met Comme des Garcons, en die schoenen vindt Lynn geweldig. Deze kon ze natuurlijk niet laten liggen. De prijs viel vergeleken met de rest van de merken reuze mee, €140.

5E2164F8-ADFC-4C1B-B613-21161D78CE70

Het grappige van dit winkelcentrum is ook dat een hoop deuren van de winkels dichtzitten, en als je naar binnen wilt een beveiliger je met een strenge blik binnenlaat. En oh ja, er liep zelfs een rivier door dit winkelcentrum! Hoe bizar, je had ook bootjes waarmee je van winkel naar winkel gebracht kon worden.

B308EDD6-17A4-4396-B98E-A90099B13340

Vanuit dit winkelcentrum konden we rechtstreeks naar de metro, en hiermee gingen we naar het volgende station voor wat eten want dit was natuurlijk ook veel te duur bij The Shoppes.

Lynn is een groot McDonald’s fan, en dit hadden ze al een maand niet kunnen eten in Indonesië en dus werd onze lunch een Cheeseburger en een Big Mac.

Deze McDonald’s lag ook in een winkelcentrum, en hier zijn we ook nog even doorheen gelopen.

Hierna keerden we weer terug naar het Marina Bay Sands hotel, om naar boven te kunnen gaan. We kozen weer dezelfde weg, en kwamen in eerste instantie weer op verdieping 55 uit. We vroegen toen waar we een kaartje konden kopen aangezien we geen gasten waren in het hotel, en toen kregen we te horen dat dat helemaal beneden was. Ook was dit niet de juiste lift voor het ‘viewdeck’. Na enig zoeken konden we een kaartje kopen en werden we richting een lift gestuurd. Deze bracht ons op verdieping 56, de hoogste waar wij konden komen. Hier was het viewdeck. Op verdieping 57 had je nog de infinity pool voor de gasten. Dit gaf echter ook al een prachtig uitzicht. We konden over de stad uitkijken, en aan de andere kant over Gardens by the Bay. Dit leverde mooie plaatjes op.

FF71C37E-AE93-4D95-9DB1-32E166F9990524301E46-9820-424F-8667-5B04FA9FCD07

Hierna gingen we naar Orchard road, de hoofdstraat in Singapore. Een hoop hoge gebouwen hier, en een hele hoop winkels.

Ook was het hier tijd om even bij te komen van al het lopen.

Na even uitgerust te hebben gingen we naar Little India. De naam zegt het eigenlijk al, net zoals je in heel veel steden Chinatown hebt, heb je hier ook Little India. Dit was een groot contrast met de rest van de stad, althans wat we tot nu toe gezien hadden. Tot nu toe zagen we heel veel luxe, enorm grote gebouwen etc. Little India bestond vooral uit kleine gebouwen, en een stuk minder luxe. Het leuke aan Little India is dat er zóveel kleur is! Bijna alle gebouwen hebben een eigen kleur, en één gebouw bestaat uit een heleboel kleuren bij elkaar.

A7D2C673-7C10-4B07-9682-C995651803B2DC741D40-8A75-485C-BC55-569D8F78138AC3E0AB3B-0791-42F7-8BF3-E99C1FD0AC95

Hierna gingen we naar Haji Lane, een straatje waar je gezellig kan zitten, en veel kleine souvenirwinkeltjes hebt. Het is een hele smalle straat, en dat is het leuke eraan.

DDC0B879-656B-478F-8D32-49AC2E8D8697

Het was inmiddels etenstijd, en waar kan je beter eten dan zo dicht mogelijk bij huis? We aten bij een zogenaamd ‘Nederlands restaurant’.

80C387A3-D76E-4648-B976-7A3944136EE5

Veel verder dan Bitterballen op de kaart kwamen ze echter niet, voor de rest was het veelal Pasta of Pizza. Na het eten besloten we om weer richting Gardens of the Bay te gaan, voor de lichtshow. Deze begon om 19:45. Dit was een prachtig uitzicht en leuk om de dag mee te eindigen.

E17B7CB7-A18D-4032-8FB3-2366CB5C0D599A0A5D44-10DC-431F-B741-F19B43BDC000

Want na deze lichtshow vonden we het mooi geweest, uiteindelijk waren we rond 20:30 in ons hotel. Dit betekende dat we bijna 13 uur de toerist aan het uithangen waren geweest. Dit betekende 29940 stappen. Dit betekende dat wij 18,3 km gelopen hadden. En dus waren we best vermoeid.

Ons hotel zat overigens in Chinatown, het laatste wat we wilden zien tijdens onze trip in Singapore. Dit zouden we de volgende ochtend doen.

Dag 31 - 9 oktober

Dit was alweer onze laatste dag in Singapore, we zouden om 17:00 vliegen. We checkten om 10:30 uit, en hierna liepen we door Chinatown.

1B0C2291-6FF9-4BB7-90EA-613DFCFDDAA4

We hadden het sneller gezien dan verwacht, en dus besloten we om eerder naar het vliegveld te gaan. We hadden op internet namelijk gelezen dat op Singapore Airport ‘s werelds grootste indoor waterval is. Dit wilden we natuurlijk wel zien.

Singapore airport is overigens enorm. Er zijn 4 verschillende terminals. We hadden op internet gelezen dat we voor de waterval naar terminal 4 moesten gaan, echter bleek dat je de waterval kon bereiken vanaf elke terminal, behalve terminal 4. Gelukkig rijden er pendelbussen en zelfs een ‘skytrain’ tussen de terminals. Hierna konden we alsnog richting de waterval. De waterval kan je vinden in het zogenaamde ‘Jewel’, een enorm winkelcentrum waar je je kan vermaken ter voorbereiding op je vlucht. Het bouwen van dit gebouw inclusief waterval kostte een kleine 1,3 miljard euro. Je kan zelfs 24u van tevoren je boarding pass al halen zodat je langer kan shoppen, eten or whatever.

Wij gingen vooral voor de waterval. De waterval is 40 meter, en die was het eerder naar het vliegveld gaan zeker waard. Het is prachtig. Het water is ook hier regenwater wat wordt opgevangen, opgeslagen en dus uiteindelijk valt.

0F19BC8E-AD2C-405C-ABE0-9A6530798958

Hierna checkten we onszelf in en begon het wachten op onze vlucht. We zouden om 17:00 vliegen maar uiteindelijk werd dit 19:00. Hiermee kwam er een eind aan onze korte trip in Singapore, een indrukwekkend land met enorm hoge gebouwen maar ook een land waar een hoop verschillende culturen te zien zijn, zoals we konden zien in Little India en Chinatown.

Singapore is eigenlijk niet te vergelijken met Indonesië, vooral omdat Singapore een enorm welvarend land is. Een van de meest welvarende landen ter wereld en dit was ook zeker te zien. Het is er ook enorm schoon op de straten en ze doen een hoop voor het milieu, zoals te zien was wat ze met het regenwater doen.

Hierna vlogen we naar Sri Lanka, waar we inmiddels 2 dagen zijn. Hier meer over in de volgende blog!

Tot snel!

Lynn en Ryan

1. Mama:
    11 oktober 2019
    Echt wel weer super vette dingen gezien!
    Wat een prachtige foto van jou Lynn wat kijk je daar relaxed en blij ... ik mis je ineens vreselijk ( deed ik al )
    en die water al op singapore vliegveld echt NICE 👍👍