Sri Lanka part 1

15 oktober 2019 - Ella, Sri Lanka

Goedemiddag vriendjes en vriendinnetjes, dit is alweer de achtste blog, en de eerste over Sri Lanka. Veel leesplezier!

Dag 32 - 10 oktober

Dit was onze eerste dag in Sri lanka. We waren rond 02:00 bij het hotel, waardoor het voor ons voelde als 04:30 en dus waren we erg moe. Uiteindelijk sliepen we tot een uur of 9. Hier werden we getrakteerd op een enorm ontbijt. Niet alles was even lekker, maar we gingen wel voldaan op pad.

1B4368E9-2850-43C1-9DF5-64C606A634CD

We keken op internet of er wat leuks te doen is in Negombo, maar eigenlijk was er niks. Negombo is eigenlijk vooral een plek waar je na of voor je vlucht heengaat. Ondanks dat we enorm lang aan het reizen waren de dag ervoor, in totaal zo’n 14 uur, besloten we om vandaag naar Anuradhapura te gaan. Dit is een rit van ongeveer 4uur. We besloten om het met de bus te doen, met de taxi is zo’n rit namelijk best duur. We werden door ons hotel afgezet bij de bushalte en eigenlijk meteen kwam er een bus die richting Anuradhapura ging. We gooiden onze tassen voorin neer en gingen richting de achterkant voor een zitplek.

014675B2-3259-449A-B38C-A8677EA43C54

Van luxe in deze bus was totaal geen sprake. De zittingen waren erg klein, waardoor je best op elkaar gedrukt zat als die vol was en er was geen airco.

41D4EA53-A89F-4F6A-A231-CAEF014A3A6759E83F81-385D-4314-BA41-91346D8124C0

Maar, dit ritje kostte ons per persoon €1,80. Echt zó goedkoop. Voor die prijs kan je ook niet veel verwachten. Lynn had in het begin even moeite te accepteren dat we voor een uur of 4/5 in deze bus zouden zitten, maar nadat de vrouw naast haar die elke keer op haar in slaap viel was uitgestapt ging het wel. Ryan vond de busrit op zich best oké, het had wel iets om in zo’n bus te zitten tussen de locals. In de 5 uur dat we in de bus zaten is er geen 1 toerist ingestapt. Daarnaast was het een vrij oude bus, die er wel leuk uitzag.

888FFDDC-87A6-45AD-965F-CA29EC2D493A

Tijdens het rijden werden we ook nog even aangehouden door de politie. Voor ons was vrij duidelijk waarom, want deze chauffeur is in z’n jongere jaren waarschijnlijk kart-kampioen van Sri Lanka geweest. Man wat reed die hard, en wat haalde die veel in. Elke keer als die inhaalde moest die naar de weg van de tegenliggers en dit zorgde nogal eens voor wat gezigzag. Hij reed waarschijnlijk veel te hard voorbij de politieagenten die ook zo’n snelheidpistool in hun handen hadden. Na enig oponthoud mochten we wel gewoon de weg vervolgen.

C48F2EAB-C862-440B-95E9-7C31172A7477

Uiteindelijk kwamen we rond 5 uur aan in Anuradhapura. We werden afgezet in het centrum en hierna gingen we eerst eten voordat we naar ons hotel gingen. Hierna gingen we naar ons hotel met de tuktuk. We stapten net op tijd in, want daarna begon het voor het eerst op onze vakantie te regenen! En dat was een flinke bui ook. Gelukkig zaten we droog. Het hotel zag er ook prima uit. In de avond hebben we het natuurlijk rustig aan gedaan na deze lange reis. Op een moment van gillen van Lynn na, er liep een beest in de badkamer die best groot was. Ryan mocht even als reddende engel optreden. Hij ving hem in een kopje en liet hem naar buiten. Vaak als je vissen vangt maak je wel een foto van je vangst, dit deed Ryan nu dus ook.

02635D46-0ABF-4DF9-826E-2AD84502F342

Dag 33 -  11 oktober

Dit was eigenlijk onze enige volledige dag in Anuradhapura, want de volgende dag zouden we alweer richting Kandy vertrekken. We huurden 2 fietsen, scooter konden we helaas niet huren bij het hotel, en gingen op pad. We konden ons ook rond laten rijden in een TukTuk door iemand, maar we wilden liever zelf op pad gaan. En dus stapten we op de fiets richting een archeologisch park waarin allerlei hoogtepunten staan. Omdat bijna alle hoogtepunten in dit park te maken hebben met het Boeddhisme moet je een lange broek aan en een shirt die je schouders bedekt. Hierom trok Ryan voor het eerst deze vakantie z’n lange broek aan.

Om toegang tot het gehele park te krijgen moet je €25,- betalen, maar wij hoefden niet alles te zien. Volgens internet konden we er ook 2 gratis zien. Het was ongeveer 8km fietsen en na een half uurtje kwamen we langs een toeristenpost. Hier werd gezegd dat we dus die €25,- moesten betalen waarna wij zeiden dat we alleen maar 2 gratis hoogtepunten wilden zien. In eerste instantie werd er gezegd dat dit 200 roepie zou kosten, dit is €1,-. Dit hadden we prima gevonden om door te kunnen fietsen. Maar toen kwam iemand anders erbij en die zei 500 roepie. Toen geloofden we er niks meer van en confronteerden we ze met het feit dat ze beide verschillende dingen zeiden. Toen leek het erop alsof ze deden dat ze het allemaal niet begrepen en maar weer zeiden dat het €25,- was. Hierop besloten we om om te draaien en terug te fietsen. Hier kwamen we een tussendoor weg tegen waarmee we die toeristenpost omzeilden. Op deze manier kwamen we toch bij ons eerste hoogtepunt aan. In het park staan vooral Stupa’s, dit is een boeddhistisch bouwwerk dat de relieken van boeddhistische heilige bevat.

56649275-FD82-4822-BAD9-72BC52D929E9

Hierna fietsten we door en zagen we dat we niet naar het andere hoogtepunt konden gaan zonder langs datzelfde punt te fietsen waar we eerder werden opgehouden. Dus besloten we om door te fietsen en toen kwamen we bij een nog grotere Stupa aan. Er werd gezegd dat dit een van de grootste ter wereld is. Hier kwamen ook allerlei mensen op af die hier gingen bidden.

DA8CB004-A979-481E-A8F4-F338920EB0519FA6FC8A-1032-4978-A7E6-345B0B4C48687D768015-7E8E-4BED-82B2-BE6CDDC93C82

De rest van het park staat ook vooral vol met Stupa’s, die gebouwd zijn door allerlei verschillende koningen. Wij hoefden er niet per se meer te zien en dus besloten om te fietsen naar Mihintale. Dit was zo’n 15km en reden we al een deel terug richting ons verblijf. Mihintale is een dorpje vlakbij Anuradhapura waarbij je een berg kan beklimmen. Boven op deze berg staan ook een paar monumenten.

Het was ongeveer een uur fietsen, en toen google maps zei dat we er waren, stonden we op een zandpad omringt met struiken. Toen dachten we: hebben we nu 15km voor niks gefietst? We zochten een beetje op internet en toen bleek dat we wel in de buurt waren. We moesten alleen nog iets verder fietsen. Uiteindelijk kwamen we na een flinke rit omhoog aan bij een parkeerplaats, en hier konden we onze fietsen kwijt. Hier werd ook meteen gevraagd of we een guide wilden, maar dit wilden we niet. Hierna moesten we wederom omhoog en daar konden we een kaartje kopen. Daarna moesten we nogmaals een flink aantal trappen omhoog (en begonnen we ons af te vragen of het dit allemaal waard was) en uiteindelijk waren we boven. Hier zagen we meteen weer een grote Stupa.

C26BB58F-58BF-4A9C-840B-EEEE60D4377F

Ook zagen we een uitkijkpunt waar je nog een beetje voor moest klimmen. Vanaf hier was het uitzicht echter prachtig. We konden de gehele omgeving zien.

824B1CB8-2DB0-4190-B462-BF70BAF4C18E

Wat ons opviel was de enorme hoeveelheid natuur. Ook zagen we een enorm wit buddha beeld.

46161B9E-DEC8-46D4-A064-41E352D6051EF276BD4C-46B7-428D-90C9-1875ED350BC7

Na een tijdje van het uitzicht genoten te hebben, en we een beetje bijgekomen waren van al het fietsen en lopen besloten we weer op de fiets te stappen en opzoek te gaan naar een restaurant. Na wat km’s gefietst te hebben reden we langs een lokaal restaurantje. Hier besloten we maar te gaan eten want er was verder vrijwel niks. Lynn nam wat gefrituurde snacks die lekker waren en Ryan nam rijst met een sausje. Niet wetende dat de saus bizar heet was. Met moeite kreeg hij de helft van het bord op, maar toen werd het iets te veel. Net zoals in India, wat hier vlakbij ligt, houden ze hier van heet eten.

31C469F8-1ADB-46CF-9A74-3152B66EB7F4

Hierna stapten we weer op de fiets richting ons hotel.

32CA3C77-E95C-468F-A026-404475272D46

De rest van de dag hebben we gechilld, dat mocht ook wel nadat we ongeveer 30km gefietst hadden en ook een aantal km hadden gelopen.

Dag 34 - 12 oktober

Vandaag stond weer in het teken van reizen, we gingen met de bus van Anuradhapura naar Kandy. De vorige keer zaten we in de niet-zo-luxe bus en eigenlijk waren we dat weer van plan. Echter hoorden we van ons hotel dat er ook een bus rechtstreeks naar Kandy ging met airco en betere stoelen met meer ruimte. We vroegen ons af hoe duur dit zou zijn, en na enig rondvragen bleek dat het bijna niks scheelde. Dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt. We werden iets voor 10’en naar de bushalte gebracht en daarna kwam de bus al vrij snel. Deze bus was inderdaad een stuk comfortabeler. Daarnaast kostte het ons €2 per kaartje! En dit voor een rit van 4 uur. Het openbaar vervoer is hier enorm goedkoop.

De rit ging dan ook snel voorbij en voor we het wisten stonden we in Kandy. Vanaf hier liepen we meteen naar ons hotel en daarna gingen we eerst lunchen.

Na de lunch stapte Ryan weer in z’n lange broek en gingen we naar de Temple of the Sacred Tooth Relic. Een tempel waar een tand van Buddha opgeslagen ligt. De tand kan je overigens niet zien, daar is die veel te heilig voor. De tand heeft 7 stupa’s om zich heen, dus die zal voorlopig nergens heen gaan.

B2027E10-3A5E-4681-8B8D-A09C5D3A00A0B2A66803-C648-4D15-9B7D-0F2FEC0DE076

Er waren overigens vele gebouwen op dit complex, naast die van de heilige tand. Er waren ook nog 2 musea. Hier hebben we doorheen gelopen.

A37D7086-7BD5-43F8-AE92-333241175E3855E0CC42-4EC0-4E0F-B77D-54B2B331CF5BE96E1272-1D1E-4E6D-AF36-B4BB5D6D49234FE7D943-A8A1-4DE9-A1E0-E724D05757894B1D8B5D-B73B-4F8C-859D-E06C0C5BC016

Nadat we hier klaar waren was het alweer eind van de middag. Op de 2e dag dat we in Sri Lanka waren hadden we beide een simkaart met internet gekocht, alleen deed bij ons beide het internet niet meer. En dus wilden dit graag laten fixen. Een normale telefoonwinkel kon ons niet helpen en dus werden we naar een servicecenter van de provider (Dialog) gestuurd. Deze konden we in eerste instantie niet vinden, Google maps stuurde ons ergens heen wat totaal niet op een winkel leek. Toen besloten we het te vragen aan iemand en van diegene mochten we zijn telefoon lenen om te bellen naar Dialog. Deze kon ons echter niet helpen over de telefoon en dat hielp dus ook niet. Toen we het wilden opgeven, zagen we ineens een kleine ingang van een winkelcentrum, waar uiteindelijk de servicecenter van Dialog in bleek te zitten. Hier konden ze ons wel helpen en bleek het om een klein probleempje te gaan. Als je in Sri Lanka je simkaart koopt moet je die vaak verlengen, omdat die gerecycled worden. Dit had de winkel waar we onze simkaarten kochten niet gedaan en dat was het hele euvel. Dit hadden ze natuurlijk wel moeten doen, maar het kostte ons 50 cent. Nu deed ons internet het in ieder geval weer.

Na al dit gedoe was het al etenstijd en dus besloten we op de weg terug langs de Domino’s te gaan voor een pizza.

Dag 35 - 13 oktober

Dit was onze enige volledige dag in Kandy, en dus besloten we in de ochtend als eerst naar een botanische tuin te gaan. Hier kwamen we rond half 11 aan. Dit was leuk om doorheen te lopen. We liepen als eerst richting Royal Palm Avenue, een lange straat met enorme palmbomen.

FA23408F-0179-4520-BE64-00B23B2DAF2BEA9163ED-7383-4B65-9956-7D443CD09E3B

Hierna liepen we naar ‘Suspension Bridge’, een smalle brug van waar je uit kan kijken op een rivier. Er mochten maar 6 personen tegelijk op de brug, anders zou die het wellicht niet houden. Uiteindelijk stonden we er met z’n 9en op, maar dat maakt niet uit. We hadden beide wat meer van de brug verwacht, maar het was wel leuk om overheen te lopen. Dat vond Ryan althans, Lynn vond het helemaal niet leuk om over een brug die veel bewoog te lopen.

1C60E51C-0B04-418C-AFB3-958ECAE90B88

En oh ja, we kwamen ook nog een aapje tegen.

BA4D13A8-A6C8-49EE-B2CD-DDA3C4CA2641

Hierna hebben we het park nog even doorgelopen totdat de maag een beetje begon te knorren. Je had restaurants in de tuinen, en daar besloten we naartoe te gaan. Net toen we zaten, begon het keihard te regenen. Het leek ook voorlopig niet te stoppen, want een weerapp gaf aan dat het heel de middag door zou gaan. Uiteindelijk hebben we hier alleen even wat gedronken, wat we vonden niet echt iets lekkers om te eten. Je kon niet kiezen vanaf een menu, maar er was een buffet. Daar zat niet echt iets tussen.

En dus zaten we daar, te kijken naar de regen totdat we weg konden. Na een tijdje besloten we om naar de entree te rennen, daar even te schuilen en dan een taxi te boeken. Goed nat kwamen we bij de entree, waar natuurlijk een hoop mensen stonden te schuilen. Hierna boekten we een taxi. Toen die in de buurt was besloten we om naar de pick up plaats te rennen in de hoop dat we hem tegemoet zouden komen. Dit was echter niet zo, en dus stonden we in de stromende regen. De taxi konden we niet vinden ondanks onze app die liet zien waar die was. Na ongeveer 5 min in de regen rondgerend te hebben kwamen we hem tegen en stapten we in, compleet doorweekt. Gelukkig had de taxi leren bekleding.

7FF19670-1C10-4151-A368-7A8CCAB41D00

We besloten om maar terug te gaan naar ons hotel en daar te chillen, ondanks dat we in de middag eigenlijk nog naar een theefabriek wilden gaan. Dit kon vast een andere keer nog wel.

Wat je dan altijd zal zien, is dat het weer droog wordt. We zaten letterlijk 2 min in de taxi en het was weer droog. Hadden we nou maar iets langer gewacht.

Aan het eind van de middag zou er nog een lokale dans in de buurt zijn, en dit wilden we ook wel zien. Echter, we chillden iets te hard en hierdoor hadden we de tijd niet door waardoor we daar te laat voor waren.

Dit was onze laatste dag in Kandy, de volgende ochtend zouden we de trein naar Ella pakken.

Dag 36 - 14 oktober

Zoals hierboven staat pakten we deze dag de trein naar Ella. Wederom een flinke reis, maar volgens internet is dit een van de mooiste treinreizen ter wereld. Dat wilden we natuurlijk niet overslaan, en dan zou die 7 uur vast meevallen.

Van tevoren hadden we wat informatie opgedaan, want deze trein kan nog weleens druk zijn. Hierdoor hadden wij een paar tips opgevolgd. We pakten de trein van 11:10 i.p.v. 08:47 want die zou rustiger zijn. De belangrijkste tip was echter dat we ons door een tuktuk naar een station eerder zouden laten brengen.

1127F66B-466C-4811-BA24-816CC2A35F13

Op Kandy station zou het namelijk super druk zijn met allerlei toeristen waardoor je misschien geen zitplek hebt. Daarnaast wil je natuurlijk wel aan de goede kant van de trein zitten om de uitzichten te zien. We waren al vroeg op het station, rond 10 uur. Hij zou om 10:55 bij het eerdere station zijn. Vandaar zou die eerst naar Kandy station gaan waarna die weer naar ons station zou gaan om vandaar de reis naar Ella in te zetten.

Er waren 2 perrons op dit kleine station, en we wisten eigenlijk niet welke trein van welk perron we moesten pakken. Na 3 keer vragen bleek dat we bij het juiste perron zaten. We raakten ook aan de praat met toeristen die zeiden dat we op het andere perron moesten wachten, maar wij vertrouwden het personeel daar maar. Hierna raakten we nogmaals aan de praat met toeristen, die een guide bij zich hadden en dus beter Engels sprak, en hij legde het allemaal duidelijk uit. We moesten nog een kaartje kopen vanaf ons station naar Kandy station, zodat we dan alvast een zitplek konden claimen voor de drukte op Kandy station. Dit kaartje kostte overigens 10 cent voor beiden, echt spotgoedkoop. Het kaartje naar Ella kostte €1,50 per persoon.

Ook heel goedkoop voor een treinreis van 7 uur.

Uiteindelijk bleek dat alle maatregelen die wij namen niet per se nodig waren, want het was niet druk op Kandy station, maar soms neem je het zekere voor het onzekere.

Hierna was het genieten geblazen tijdens de treinreis. Hij stelde zeker niet teleur. We hebben zo ontzettend veel natuur gezien, echt geweldig. We reden af en toe ook vrij hoog in de bergen, waardoor je een geweldig uitzicht had.

8BB0149A-F618-4CD0-B681-23662D21DD08070DD831-5445-4E97-B715-9928833D16E71A8C8A07-0A06-49F2-854D-C00D62769FF8

Het leuke aan deze treinreis is dat de ramen en deuren openstaan, waardoor je dus met je hoofd uit het raam kan hangen, of met je hele lichaam vanuit de deur. Ook kon je dus zitten in deze deuropeningen en genieten van de uitzichten. Dit gaf een uniek en authentiek gevoel.

C3252981-F3C7-4470-AD2C-B44A2E4F01A9

Je kon kaartjes kopen voor 3 verschillende klasses. In 2e en 3e klasse had je open ramen en deuren. Hiertussen was het grootste verschil dat de meeste locals in de 3e klasse zaten aangezien deze het goedkoopst was. Daarnaast had je net wat meer luxe in de 2e klasse.

9DC23706-060B-48CD-8FC6-132946BC23A3

Naast deze 2 is er natuurlijk ook nog 1e klas en hier had je airco. Maar dit betekende dat de ramen en deuren dichtzaten en dit wilden wij liever niet. Het leuke aan de treinreis is juist dat alles open is.

F7540D50-9226-4F56-A7CF-35029FCE78CA3E8FDA4D-D532-4C2C-BFD2-CBABB3ADF52C

De treinreis stelde niet teleur en was echt prachtig. We hebben een hoop natuur en uitzichten gezien die we anders waarschijnlijk nooit gezien hadden. De 7 uur gingen inderdaad snel voorbij. Uiteindelijk kwamen we om 18:00 aan in Ella.

241D51C2-BA50-4D20-BF75-339546BAEE4B

We liepen vanaf het station door de hoofdstraat van Ella en hier hing een hele leuke sfeer. We besloten om eerst te eten bij Cafe Chill. Dit mocht ook wel want we hadden natuurlijk het middageten overgeslagen in de trein.

Hierna besloten we om te lopen naar ons hotel. Dit zou ongeveer 25 min lopen zijn. Wat we niet wisten is dat dit veelal bergop zou zijn. Daarnaast konden we ons hotel erg moeilijk vinden. Uiteindelijk met enige vertraging lukte dit, en waren we na een lange dag eindelijk in ons hotel.

Het hotel ligt overigens op een prachtige plek met een heel mooi uitzicht.

75B03797-1658-4B00-B9D9-FA4A6E9088C2

Dag 37 - 15 oktober

Vandaag besloten we om uit te slapen. Proberen althans. Onze kamer wordt vrij snel verlicht en dit zorgde ervoor dat Lynn al om 06:00 wakker was. Ryan werd om 07:00 wakker, maar wist dit nog op te rekken tot 09:00. We wilden vandaag 2 dingen doen, en om dat in elkaar over te laten lopen besloten we om tot 12:00 rustig op de kamer te blijven. Hierna zouden we gaan lunchen en daarna de 2 dingen doen. We hoorden van onze gastheer dat we het best naar de hoofdstraat konden door simpelweg over het spoor te lopen. Dit gaat veel sneller.

358A517E-662A-4243-AA06-19699F3257ED

Jammergenoeg werd het tijdens onze lunch super mistig, bewolkt en dan volgt natuurlijk ook regen. De mist is hier super dik omdat we hoog in de bergen zitten. Het regen werd alleen maar heftiger en dit zorgde ervoor dat we onze planning maar cancelde. Ook al zou het droog zijn, zouden we nooit de uitzichten krijgen die we wilden door de dikke mist. En dus hebben we vandaag vrijwel niks gedaan, ja we hadden spelletjesmiddag.

In de avond nogmaals naar de hoofdstraat gelopen voor het avondeten, maar voor de rest weinig. Het enige spannende is dat er een bloedzuiger op Ryan’s sok zat. Die hebben we netjes van de sok verwijderd.

We staan morgen extra vroeg op zodat we alles in de ochtend kunnen doen, want het blijkt dat het rond oktober bijna altijd alleen goed weer is in de ochtend.

Onze reis zit er alweer bijna op, volgende week woensdag vliegen we terug. We zullen na Ella nog naar Yala en Mirissa gaan. Hier meer over in de volgende blog!

Tot snel,

Lynn en Ryan