En hoe het verder ging...

17 september 2019 - Ubud, Indonesië

Goedemiddag dames en heren, hierbij deel 2 van de blog; Lynn en Ryan in Azië. Helaas heeft het uploaden van een tweede blog wat vertraging opgelopen, daar hebben jullie trouwe volgers vast wakker van gelegen. Zullen we maar zeggen omdat we even op vakantie waren?

Dag 4 - 12 september

Op deze dag zijn we van Canggu naar Seminyak gegaan. Dit is dorpje wat vrijwel naast Canggu ligt, want het was maar 10 min met de taxi. Hier kwamen we rond half 1 aan bij het Nipuri hotel, waar we helaas tot 14:00 moesten wachten voor we konden inchecken. In de tussentijd konden we gelukkig wel aan het zwembad liggen dus hebben we onszelf wel vermaakt. Nadat we ingecheckt waren hebben we lekker geluncht bij een restaurantje genaamd Botanik.

Botanik

De rest van de dag hebben we rustig aan gedaan, Lynn voelde zich niet zo lekker en dus besloten we om bij t zwembad te blijven. In de avond hebben we nog even rondgelopen door Seminyak. We merkten wel dat het hier een stuk rustiger is dan in Canggu en dus is er ook minder te doen. Hierdoor besloten we om onze planning een beetje aan te passen en morgen 1 activiteit extra te doen die eigenlijk later gepland stond.

Dag 5 - 13 september

Deze dag begon met een ontbijtje bij Botanik, en hierna stonden er 2 toffe dingen op de planning. Om bij die locaties te komen hadden we echter wel een scooter nodig. Waar je die in Canggu overal kon vinden, was dat in Seminyak iets lastiger. Uiteindelijk konden we een scooter huren bij een wasserette (mooie combinatie toch?) en konden we op pad naar Saraswati silver. Dit was ongeveer een uurtje op de scooter. We moesten naar de andere kant van het eiland en dus kwamen we ook best wel wat verkeer tegen. Ryan had al wat ervaring met het verkeer op Bali opgedaan tijdens de 2e dag, maar dit was wel next level. Het was hier vele malen drukker en zodra er een beetje file ontstaat proberen de scooters aan alle kanten voorbij de auto’s te gaan om zo snel mogelijk uit de file te komen. Na dit een beetje geobserveerd te hebben koos Ryan ervoor om dit te imiteren en hij moet de Indonesiërs nageven, het werkt wel.

Veel wegen op Bali zijn net groot genoeg voor auto’s om elkaar te passeren en aangezien iedereen z’n auto langs de weg parkeert, kan dat nog weleens voor file zorgen. Als bijvoorbeeld een vrachtwagen ergens moet lossen, stopt die gewoon op de weg en moet de rest van het verkeer er maar om heen.

Maar na ongeveer een uurtje gereden te hebben kwamen we aan bij Saraswati Silver. Het lijkt op een klein dorpje, maar hier worden sieraden gemaakt en die worden vervolgens in een ander gebouw verkocht aan de mensen die langskomen. Het toffe hier is dat je ook gewoon mag kijken bij de mensen die de sieraden maken.

Saraswati Silver

Na gezien te hebben hoe de sieraden gemaakt worden, wilden we ook graag zien wat voor creaties ze allemaal maakten. Lynn heeft zich wederom keurig gedragen met 2 ringen en een armband, en Ryan kocht toch ook maar even een armbandje.

Na dit leuke uitstapje reden we richting het zuiden naar Taman Festival Bali. Dit is een pretpark wat eind jaren 90 al haar deuren sloot en sindsdien heeft natuur haar werk gedaan. Een verlaten pretpark dus. Super tof!

Na 20 min op de scooter vertoefd te hebben kwamen we aan bij Taman festival. We moesten aan het begin ban de straat 5000 Rupiah betalen voor ‘parkeren’. Onzin natuurlijk, maar anders mochten we niet door. Daarnaast is 5000 Rupiah ongeveer 30 cent dus konden we het nog net missen. Hierna parkeerde we de scooter en liepen richting de entree van het verlaten pretpark.

Taman Festival Ticket

Bij de entree zaten vervolgens nog 2 mannen die ook entreegeld wilden. Dit was 20.000 Rupiah (€1,30) per persoon. Entreegeld voor een verlaten pretpark, snapt u het nog? Lynn snapte dit dus ook niet en was het er niet mee eens. Zoals je op de foto te zien is, heb je meerdere ingangen waar je vroeger waarschijnlijk je kaartje moest betalen, dus liep Lynn naar een andere in de hoop er gratis in te kunnen, maar hier werd een stokje voor gestoken. Uiteindelijk kwam een andere man die uit wilde leggen dat er betaald moet worden voor entree ter behoudt van het pretpark, en om het soort van bij te houden qua schoonmaak. Na het pretpark gezien te hebben konden wij beide zeggen dat het natuurlijk absoluut niet schoon was, maar goed. Wij dus weer €2,60 lichter. Dat gezegd hebbende, het was het absoluut waard. Heel tof om doorheen te lopen en een beetje de ‘explorer’ uit te hangen.

Taman FestivalTaman Festival

Na het pretpark was het weer tijd voor een ritje van 45 min op de scooter richting Seminyak. Eerst besloten we om langs Potato head beachclub te gaan voor wat eten. We hadden immers lunch inmiddels wel overgeslagen en hadden dus wel honger. Het was een super toffe beachclub waar je zo een hele dag kon blijven. Na het eten besloten we om weer richting het huisje te gaan.

Potato Head Beachclub

Dag 6 - 14 september

Op deze dag zijn we richting Ubud gegaan. Dit wordt het culturele centrum van Bali genoemd en mochten wij dan ook niet missen natuurlijk. We vertrokken rond 12 uur voor een taxirit van iets meer dan een uur. Maar als jullie één ding geleerd hebben uit de eerste blog is het natuurlijk dat Bali geen spitstijden kent. En dus hebben we er uiteindelijk 2uur over gedaan om in Ubud te komen. Dit kwam ook door een lichte vertraging waarin Ryan door alle kronkelwegen en files het niet meer zag zitten. Laten we maar zeggen dat Ryan even wat ‘frisse lucht’ wilde. Maar gelukkig, na 2 uur waren we er dus. Ubud ligt een beetje in het midden van Bali, midden in de natuur dus, waar we in Canggu en Seminyak aan de westkust zaten. Dit was dan ook terug te zien in het uitzicht wat we hadden vanuit ons resort. Het was echt prachtig. Je kan je dus wel voorstellen dat we de rest van de middag (ook mede doordat Ryan ziekjes was) van dit uitzicht genoten hebben aan het zwembad.

Pertiwi Bisma 1Pertiwi Bisma 1

Dag 7 - 15 september

Helaas moesten we dit mooie resort na een nacht weer verlaten, maar eerst was er nog tijd voor ontbijt. We hadden voor het eerst ontbijt inbegrepen. En dat was een goede keus, want het ontbijt was super. Ryan kon zelfs voor t eerst weer cornflakes eten!

Hierna was het tijd om te gaan en ons volgende verblijf was best dichtbij, het was een half uurtje lopen. En dus besloten we dit ook lopend te doen, wel met die reuze backpack op je rug in 30 graden natuurlijk, laten we dat niet vergeten. Daarnaast is Bali ook niet zo plat als Nederland is, en mochten we dus ook best stijl omhoog (en soms omlaag, maar dat laten we er even buiten). Na ongeveer een half uur kwamen we inderdaad aan bij Jagi Villa, ons volgende verblijf. Dit was ook een heerlijk verblijf, hier hadden we ons eigen huisje met privézwembad. Hier hebben we de rest van de middag dan ook van genoten. Mede ook omdat Ryan zich nog steeds niet top voelde en Lynn wilde graag bruin worden. Dan is de keuze simpel toch?

Dag 8 - 16 september

Helaas hadden we ook Jagi villa maar voor één nacht, en dus was het na het ontbijt weer tijd om te gaan. We besloten nogmaals om lopend naar ons volgende verblijf te gaan. Was dat dan zo bevallen? Nee absoluut niet, maar je moet iets toch? Heb je een hele backpack gekocht, pak je vervolgens alleen maar taxi’s, dat kan natuurlijk niet. Dit was ongeveer 25 min lopen.

Nadat we ingecheckt waren en ons dus al 2 dagen bevonden in het culturele centrum van Bali, was het toch maar eens tijd om te kijken wat voor cultuur Ubud ons te bieden had.

Hierom besloten we om weer een scooter te huren, en richting een van de vele watervallen in omgeving te gaan. We gingen richting de Tegenungan waterval.

Dit is waarschijnlijk de meest toeristische waterval, want bovenaan had je gewoon bars waar je kon eten en drinken, daarnaast stond er muziek op. Mooie waterval, maar wij vonden het beide niet super bijzonder.

Waterval Tegenungun

Nadat we de klim naar boven; want je moest dus ook aardig wat trappen naar beneden gaan om er te komen; en dus ook weer naar boven hadden voltooid gingen we weer terug richting het centrum van Ubud en hier kwamen we nog een soort markt tegen. Het deed ons heel erg denken aan de Souks in Marrakech. Links en rechts kraampjes met een iets te klein looppad, te veel mensen, en opdringerige verkopers.

Ubud Market

Dag 9 - 17 september

Na een goede nachtrust te hebben gehad waarin Lynn alweer om half 7 wakker was, was het tijd voor een nieuwe dag. Toegegeven, ze hadden net zo goed geen gordijnen op kunnen hangen, want veel licht houden ze niet tegen. Dus het was niet heel gek dat Lynn al om half 7 wakker werd.

Eigenlijk zouden we vandaag richting rijstvelden en een tempel gaan, maar na wat overleg besloten we om dat morgenvroeg te doen. Dan denk je misschien, maar Lynn was toch om half 7 al wakker? Ja dat klopt, maar Ryan natuurlijk niet. Die wordt niet zo vroeg wakker hoor.

Hierdoor besloten we om vandaag nog 2 watervallen te bezoeken. Als eerst gingen we naar de Kanto Lampo waterval. Dit was 30 min op de scooter. Het ritje met de scooter was al super leuk, maar de waterval was echt prachtig. Het kostte €1,30 om binnen te komen en na een kleine tocht door wat natuur waren we bij de waterval. Het voelt alsof je middenin de jungle bent en het is een stuk minder toeristisch vergeleken met de waterval van gister.

Waterval Kanto Lampo

Na genoten te hebben van deze waterval, gingen we door naar de volgende; Tibumana waterval. Wederom was de weg ernaartoe al erg plezierig. Hier was de entree €1,00 en ook deze waterval was op z’n eigen manier prachtig. Hier moesten we het meest doen om er te komen, veel trappen omlaag, bruggetjes over etc. Hier kon je ook lekker zwemmen en genieten van het uitzicht.

Waterval Tibumana

De hoeveelheid natuur die we vandaag hebben zien is echt prachtig en denk toch ook wel een van de redenen waarvoor we hierheen zijn gekomen.

In de avond hebben we nog een wandeling gemaakt tijdens zonsondergang. De zogenaamde Campuhan ridge walk. Hierin loop je over een soort heuvel waarbij je over grote stukken natuur uitkijkt wat erg mooi is met zonsondergang.

Campunah Ridge Walk

Dit was het einde van deze nieuwe blog, de volgende zal vast sneller komen (ik zal m’n best doen).

Tot snel!

Lynn & Ryan

1. Han:
    17 september 2019
    Het ziet er allemaal heel mooi uit. En wat een fantastisch pretpark en zo schoon de entree viel ook wel mee . Geniet er nog van en we horen van jullie
  2. Justin:
    17 september 2019
    Mooie fotos en een leuk verhaal om te lezen,
    ‘Betalen om een verlaten pretpark in te mogen haha’
    Benieuwd naar de volgende blog!